Jelentkezők

Az alábbi listában a diákkonferenciára jelentkezők és választott témáik tekinthetők meg. Az előadó neve előtti szám a jelentkezés sorrendjét jelöli. (Az előadások a jelentkezési lap kitöltése után legfeljebb hét nap csúszással kerülnek fel erre a listára.)




31. Bedő Erik (Bláthy): Robotok készítése Arduino segítségével
Kisebb korában mindenki álmodott robotokról. Kicsikről, nagyokról. Persze a megvalósításig már alig-alig jutottunk el. Én úgy döntöttem, hogy megvalósítom egy gyerekkori álmom, és elkészítem a saját négy lábú csodarobotomat! És ezt most az előadásom keretében be is mutatom nektek!



29. Vass Nikolett (Petrik): #KIISVAGYOKÉN
Sokan hisznek magukról sok mindent: ők a legcéltudatosabbak, a legőszintébbek, legkedvesebbek, legutálatosabbak. Vannak társaságkedvelők, de társaságkerülők is. Te vajon melyik csoportba tartozol? Mi a személyiségtípusod? Egy gyors teszt segítségével megtudhatod a választ!



28. Kékesi Richárd (Petrik): Íjászat/Futásíjászat
Az íjászat kialakulását, múltját szeretném az idő hiánya miatt csak felszínesen bemutatni, annak mai gyakorlását és szeretném népszerűsíteni mind az íjászat, mind a futásíjászat sportágat, mivel, főleg a futásíjászatban, hiány van nagyrészt a fiatal korú versenyzőkből.



27. Varga Luca Bernadett (Petrik): Diákcsemege - A mai menü: energiaital zacskóslevessel

Előadásomban alapvető egészségtudományi és életviteli ismereteket, tudnivalókat osztok meg. A 15-20 éves korosztály által kedvelt gyors ételkészítmények, szénsavas üdítők és energiaitalok fő összetevői és szervezetre gyakorolt hatásai állnak majd a középpontban. Célom nem az elrettentés, hanem a tudatos fogyasztás szokásának megalapozása a nézőben.



26. Urbán Balázs (Petrik): A felhők
A felhők fajtáiról, osztályozásáról, kialakulásáról fogok beszélni. Nagyon sok felhő fajta és felhő változat létezik, ezek közül választottam ki a leggyakoribbakat és legfontosabbakat. Ezeket saját képekkel fogom illusztrálni és bemutatni. Emellett szeretnék kitérni arra, hogy milyen szerepet kapnak a felhők, a globális felmelegedés, klímaváltozás jelenségei közt.



25. Pencsov Renáta (Petrik): Kémia a bűnüldözésben 
Foglalkoztat, hogy milyen területeken és miként alkalmazható a kémia napjainkban? Például, hogy a filmekben vagy sorozatokban látottaknak mi a valóságalapja?
Előadásomban bemutatom, hogy miként használható a kémia manapság (vagy éppenséggel régen) a bűnüldözésben. Legyen szó ujjlenyomatokról, lőporról, vagy egyéb más anyagokról, amik segíthetik a nyomozás előre haladását. Szó lesz egy alkoholszonda működésének elvéről.
Sok érdekességet tudhatsz meg, amit csupán helyszínelős sorozatokban láttál. Ezeket láthatod most kicsit szakmai szemmel nézve, és mind ezt egy körülbelül 10 perces előadás keretein belül!
Ha téged is érdekel, hogy hogyan mutathatóak ki az igazságra vezető nyomok, akkor itt a helyed!



24. Kőrösi Ádám (Bláthy): LED Mátrix
Mi is az a LED mátrix? Aki otthon mozog mikroelektronikában, annak gondolom nem kell elmagyaráznom. Lényegében egy led kijelző. A valóságból kiindulva rengeteg led-et kell egyszerre lekezelnünk, ha közvetlenül, a mikro vezérlőbe kötnénk őket. Ehhez rengeteg szálra lenne szükségünk, ezért vízszintesen és függőlegesen össze kötjük a sorokat, így már csak kerület/2 szálat kell lekezelnünk. Bizonyos esetekben ez is csúnya szám lehet. Ezt néhány CD 4017-es számlálóval és 74 HC 595 shift regiszterrel tovább bonthatjuk. Viszont joggal merülhet fel a kérdés, hogy eme kötéseknél bizony, több led is világítani fog. Ezt a problémát bizony soronkénti villogtatással lehet kiküszöbölni. A megfelelő ledeket soronként kell felvillantani, és ha másodpercenként 27 képfrissítést végzünk, ez bizony egy összefüggő képet fog alkotni. Röviden és sűrítve erről szeretnék beszélni, és megmutatni egy saját projektemet. Ez ugyan még épül, de ha elkészül a konferenciáig(és úgy tervezem), akkor 1280 db ledet lesz képes másodpercenként 27 szer lefrissíteni egy Atmel ATMEGA 328P-PU saját szoftverrel. Ez ugyan nem egy LED kijelző, csak egy egyszínű futó fényújság, de működés szempontjából érdekes.



23. Dragan Viktor (Petrik): Fotokémia az emberi szervezetben 
Hogyan hat a fény az emberi szervezetre?
Előadásomban szeretném bemutatni a fontosabb humánbiológiai vonatkozásait a fotokémiának. Ezek között sort kerítek a látás kémiai hátterének feltárására, a D-vitamin szintézis mechanizmusának bemutatására, illetve fotokémiás eljárások mint úttörő gyógykezelés és beavatkozás felhasználására. Egy nagyon hétköznapi - és elég kellemetlen velejárója a nap fényének a leégés így arra is kitérek hogy az UV sugárzás hogyan is árt pontosan a szervezetünknek - illetve a károsodást megakadályozó naptejek működési alapelvét is bemutatom.



22. Györgyi Petra, Glatz Attila (Petrik):Budapesti fürdők történelme
Gondoltad volna, hogy egy fürdőben a 40 fokos hőmérséklet, és a párás levegő mellet a fürdőket más körülmények között is be lehet mutatni?! Például szárazon, történelmesen, unalmasan, hosszan, unott fejjel...Na ez a bemutató nem ilyen lesz! A Fürdőknek rengeteg történelmi múltja van kezdve a Magyarországi török megszállás idejétől egészen a világháborúkon át napjainkig. Ha szeretnél egy jó előadást hallani, ami még szórakoztató is akkor ne habozz , csobbanjunk bele együtt!



21. Berecz Ádám (Petrik): "Egyenlítő" ?-Esőerdő és felhőkarcolók
Ázsiára gondolva sokaknak a szegénység és a nagy népsűrűség jut eszükbe. Természetesen ennek van igazság alapja is, azonban tavaly ősszel tett látogatásom alkalmával megtapasztalhattam a gazdagságot, a fejlett infrastruktúrát és a mindennapokban működő szervezettséget is. Előadásomban bemutatom az érintetlen esőerdőt és a világ egyik leggazdagabb országának kontrasztját, a különböző nemzetiségű és vallású emberek békés együttélését és a kínai turistaáradatban rejlő veszélyeket.



20. Svingor Hanna (Petrik): Egy könnyűfém és egy súlyos betegség - Alumínium és Alzheimer-kór
Milyen lehetséges hatása van az alumíniumnak az emberi szervezetre? Honnan jut a szervezetbe alumínium-ion? Mit tehetünk az Alzheimer-kór megelőzése érdekében?
Előadás az alumínium-ion mennyiségi és minőségi analíziséről és az Alzheimer-kórról.



19. Dravecz Vivien, Becze Tímea (Than): Unikornis nyomában
Az unikornisok rejtéjes állatok, de most megfejtük titkaikat!



18.  Oláh Zsolt (Petrik): Sarki fény
Gyerekkorában mindenki látni szeretné a színpompás sarki fényeket. Mikor az ember nagyobbacska lesz, ez az érzés átvált kíváncsiságba, hogy hogyan jöhet létre ez a csoda. Ám sokan mikor felnőnek, a kíváncsiságuk háttérbe szorul és csak néha-néha réved vissza arra, hogy milyen jó lenne látni és megtudni az indokát, annak hogy mi is ez valójában. De vajon elgondolkozott már rajt valaki hogy a régi emberek például a Vikingek mit gondoltak, hogy hogy mi is ez a szemet gyönyörködtető jelenség valójában?
Erről szeretnék egy kicsit mesélni.



 17. Ráncsik Áron (Verebély): Iskolai eseménykezelő és értesítő keretrendszer
Előadásom témája egy saját fejlesztésű eseménykezelő szolgáltatás ismertetése, melyet tetszőleges típusú iskola használhatna saját információs rendszere részeként.
E keretrendszer segítségével könnyen, zavarmentesen lehet tájékoztatni az iskola alkalmazottjait (tanárokat, diákokat) az iskolában esedékes rendezvényekről, eseményekről, feladatokról. Jelenleg az iskolák üzenőfalakat üzemeltetnek, mellyel akadályoztathatják a szabad közlekedést, vagy a hangszórókon keresztül tájékoztatnak, ami pedig a fontos tanítási órák idejét rabolhatja.
Ezen kihívások leküzdésére jött létre az online és androidos szolgáltatásom, mely nem igényel mást az alkalmazottaktól, mint egy okostelefont, és máris naprakész az iskolában rá vonatkozó eseményekről.



16. Dézsi Pál Patrik (Petrik): Az észterek csodálatos világa, avagy észterek hogyan!?
Mindennapjainkban illatok sokasága vesz körül minket úgy, hogy szinte észre sem vesszük. Érzékeljük őket? Jobb esetben illatokat érzünk... Egy jól megérdemelt nap után megérezzük a vacsoránk illatát, zárásképpen megiszunk egy pohár bort. Eddig bele sem gondoltunk, de ezeknek az illatoknak nagy részét különböző észterek okozzák. Előadásomban az észterek közül az amil-acetát észter előállítása kerül a középpontba. Milyen módszerekkel, milyen körülmények között lehet előállítani? Milyen hatékonyságú az előállítás, milyen tisztaságú észtereket állíthatunk elő különböző módszerekkel? Milyen buktatók akadályozták munkámat? Ezekről a témákról lesz szó, melyet képekkel és különféle észterekkel illusztrálok.



15. Viszkok Dániel (Petrik): Voynich Kézirat
Ennek az előadásnak egy feltehetőleg a 15. században íródott rejtjeles könyv lesz a témája. A hozzá kapcsolódó rejtélyek és a társadalomra való hatása, homályos eredete és a birtoklók kiléte kerül bemutatásra.



14. Kiss Virág (Petrik): Gyakran összekevert mentális betegségek
Köztudott,hogy vannak olyan emberek ,akik sajnos mentális betegséggel küzdenek.Vannak olyan betegségek ,amelyek teljesen különböznek a többitől, de vannak hasonló, nehezen besorolható tüneteket produkálóak is. Azt a hármat szeretném bemutatni , amelyeket az embereket a leggyakrabban összekevernek.
 

13. Endrődi Benedek (Petrik): Erdészet avagy egy iparág ami hosszú távra épit
Az elő adásban beszélni fogok az erdészet fajtájiról az előnyeiről és hátrányairól. Az erdők elhelyezkedéséről és hogy ez miért van így. Hazánk nagy tájairól és az elméleti szinten milyen erdők élhetnek rajta. Beszélni fogok ez erdészet történetéről ez erdővédelem kezdetéről. A Magyar országon kitermelt faanyagok megmunkálhatóságáról. Az erdőben elkövet dolgokról, mint például a túrázásról. És létfenntartó hatásáról, amit úgy hívnak, hogy fotoszintézis. Mind ezek mellet még az erdők sajátos flórájáról is szó eshet.


12. Pintér Tamás (Petrik): Vírusok és kártevő szoftverek
 

Bevezetem Önöket az informatikai kórokozók rejtelmes világába, élővilágába, s a kultúrájukba. Ha Ön is szeretne érdekességeket megtudni az egyes közösségi oldalak használatának kockázatairól, a zsaroló vírusokról, akkor szívesen várom Önt is az előadásomra.
 





11. Bődi István (Petrik): A régi rúnák megoldott misztikumai
J. R. R. Tolkien műveinek megjelenését követően egy egyre növekvő érdeklődés kezdett megjelenni főként a fiatal réteg körében az északi mitológia, történelem és szokások iránt. Ennek egy nagy részét teszi ki a rúnák és a rúnaírás iránti érdeklődés és az ezzel, szinte már természetes folyamatként együtt járó tévhitek növekvő tárháza. A prezentációmnak fő céljául így azt tűztem ki, hogy ezeket a tévhiteket feloszlassam, és valós információt tárjak a közönség elé, ami a "száraz tudományos adatok" ellenére egy legalább olyan színes képet fest számunkra a rúnák történetéről és használatáról, mint az eddigi tévhitek.



10. Horváth Miklós Ádám, Verebes Nimród (UMSZKI): Dísztárgyak készítése korszerű anyagmegmunkálásokkal
A dísztárgyak készítése nem új keletű dolog, hiszen az ősi kultúrákban is találkozhatunk vele. Ezt szerettük volna új köntösbe ültetni és megmutatni, hogy milyen korszerű illetve hagyományos eljárások alkalmazásával készíthetjük el kedvenc dísztárgyainkat. Többek között bemutatjuk a lézeres technika alkalmazását, különböző lemezmegmunkálásokat, illetve különböző kötési technológiák (ragasztás, hegesztés) alkalmazását. Ezen kívül bemutatjuk a tervezéséhez szükséges alkalmazásokat és magát a tervezés menetét..



9. Suha Gréta (Petrik): Kémia a konyhában

Ha meghalljuk azt, hogy "KÉMIA", a legtöbb gyereknek vagy akár felnőttnek, egy monoton, unalmas tantárgy jut eszébe. Sajnos sokan nem szeretik a kémiát mondván, hogy nehéz és magolós. A legtöbb ember bele sem gondol abba, hogy a hétköznapi életben is akár nap mint nap használjuk, úgy, hogy azt észre sem vesszük. És, hogy mégis hol? A konyhában! Ebben az előadásban megmutatom, hogy pontosan hogyan is kapcsolódik a kémia és a főzés egymáshoz, megtudhatnak olyanokat is, hogy miféle "vegyszereket" használunk a laborban és a konyhában egyaránt, illetve hogy milyen kémiai folyamatok játszódnak le bizonyos főzési/sütési munkálatok során. Emellett egy receptet "kémiai nyelvre" átírva is láthatnak majd és tesztelhetik magukat, hogy felismerik-e.


8. Übelherr Ferenc Márk (Trefort): Autómosó makett
Autómosó felépítésének és működésének bemutatása maketten.



7. Zohó-Tóth Zoé, Varga Zsombor, Fábri Villő (Petrik): Gondold újra! - Nem mind szemét, amit kidobunk
Minden ember termel hulladékot. Igen, a bio- és zöld-guruk is. Hogy ki mennyit, az már más kérdés.
Mindenhol azt halljuk, hogy szelektív hulladékkezelés, "zöld táska" károsanyagcsökkentés és társaik. De mi is ez igazából? Hogyan lehet megvalósítani? A kukás kocsiban tényleg egybe vegyítik, akkor is ha mi szétválogattuk? Mi történik az adott hulladékkal,miután elvitték?
Újrafelhasználás és újrahasznosítás. Ugyanaz, vagy mégsem?
Mi a különbség a tejes doboz és az újságpapír között? Mindkettő papír, mégis külön kezelik őket. Miért?
Felhasználják az autógumit is?
Nem csak trendi, de gazdaságos döntés is, ha odafigyelünk az ilyen és hasonló kérdésekre és válaszokra. Melyik olcsóbb és gyorsabb: teljesen új üveget csinálni, vagy újraönteni a régit?
Előadásunkban többek között ezekre az érdekes kérdésekre is válaszokat keresünk, miközben reményeink szerint közelebb hozhatjuk Önökhöz a felelősségteljes hulladékgazdálkodás gondolatát.
A Bolygó annyit adott nekünk. Ideje egy kicsit törleszteni.



6. Demecs Flórián (Bláthy): IT az oktatás jövője!
Ha érdekelnek olyan praktikák, eszközök, lehetőségek, amik az informatika által az oktatást nagyban megkönnyítik, segítik, gyakorlatiasabbá és izgalmasabbá teszik, akkor érdemes lesz belehallgatni az előadásba. Az oktatás fejlődési lehetőségét járom körbe informatikai szemmel. Szó lesz az intézmények eszközhasználatról, mikró vezérlőkről és számítógépekről, VR/AR megvalósításokról, tanulást segítő alkalmazásokról és minden olyanról, ami 10 percbe belefér. 


5. Kovács Richárd (Petrik): Mi hajtja a rakétákat? Egy rövid betekintés a hajtóanyagok világába. 
Az előadás célja társaimnak bemutatni az űrkutatásban és hadászatban használatos rakéta hajtóanyagokat a XX. századi hajtóanyag kutatók kritériumai segítségével. Ahhoz, hogy ezt a prezentációval el tudjuk végezni, részletesen tisztáznunk kell majd ezeket a szempontokat mind matematikai és tudományos ábrázolásokkal illetve analógiák használatával. Következő lépésben, hogy megértsük a modern döntéseket a hajtóanyagok terén, tudnunk kell nem csak a sikertörténeteket, hanem még a bukott kutatásokat is. Végül, a laboratóriumból a gyakorlati kivitelezés nehézségeire külön kitérést szánunk, hogy felhívjuk a figyelmet arra, hogy nem minden ami a laboratóriumi elvárásoknak eleget tesz működik a gyakorlati életben is. 


4. Merényi Miklós (Petrik): "Math Around Us" applikáció bemutatása
Az iskolában zajló Erasmus+ "Math Around Us" projekt keretében kifejlesztett mobilapplikáció bemutatása, amely segítheti, és érdekesebbé teheti a matematika megértését, tanulását.


3. Varga Zsombor, Molnár Máté (Petrik): Matematika a régészetben
Az iskolában zajló Erasmus+ "Math Around Us" projekt keretében tartott nemzetközi találkozón, 2017 januárjában, Görögországban tanult módszerek, érdekességek bemutatása azzal kapcsolatban, hogy a matematika hogy segítheti a régészek mindennapi munkáját.


2.  Kokenszky Erik, Prepok Rebeka, Szántó Borbála Vivien, Szelecz Dominik (Than): Kitört az Etna
Amerikai iskolákban az egyik leggyakoribb projekttéma a vulkán. A témát kidolgozó osztály neve Etna, így kézenfekvő volt, hogy megpróbáljuk meglovagolni ezt a vonalat és modellezni egy vulkánkitörést. Külön érdekesség, hogy a valóságban is kitört mostanában az eredeti Etna, így aktualitása is van a témának. Különböző, a kémia tanórák keretein belül is egyenként használható, kísérletet fűztünk össze egymással, amivel látványosan lehet modellezni egy vulkánkitörés folyamatát. Lesz kirobbanó bomba, füstöléses szikraeső és lávafolyam.


1. Fábri Villő (Petrik): Mégsem herceg volt... Misztikum és valóság
Majd' minden, magára kicsit is adó hercegnőnek van saját egyszarvúja vagy meg kell menteni a tűzokádó fenevad karmaiból a hős lovagnak. Fordított esetben pedig elég egy (szerelmes) csók, és hálából hercegünk rezidenciáján ébredünk másnap, miután ásó,kapa, nagyharang.
Ha egy tengeri utazáson veszünk részt, érdemes vinni füldugót, a csábító bestiák és balesetek elkerülése végett, de ha megtörtént a baj, sem kell félni, hiszen a tenger leányai ugrásra készen várják hogy segítő uszonyt nyújtsanak.
Éjjel,főleg teliholdkor és/vagy Erdélyben pedig nem ajánlatos romantikus sétára indulni, hacsak nincs kéznél ezüst, lehetőleg nyílhegy vagy pisztolygolyó formájában.
Azt hiszem, mindenki ismeri a fent leírt varázslatos(félelmetes?) lényeket, de ismerik az eredetüket és a valós alakjukat is? Ha a kérdésre a válasz nem, de érdekelné Önöket, kérem tartsanak velem a Mese és Valóság határmezsgyéjére, megtudni a választ, válaszokat.